Fick idag ett tips av en arbetskompis på en webbplats som kunde fungera bra i skolorna, www.levandehistoria.se. Jag funderade lite hur jag skulle föra informationen vidare medan jag åkte hem. Väl hemma kom jag på varför webbplatsen verkade så bekant. Och då kom jag ihåg min egen utbildning IKT och pedagogiskt arbete. I en av våra kurser jobbade vi rätt mycket med källkritik på nätet och gick igenom checklistor som man kunde använda sig av tillsammans med de studerande.

I den här kursen jämförde vi flera sidor och två av dem hade samma namn, nämligen levandehistoria. Skillnaden var bara toppnivådomänen. Den ena slutade på .se och den andra på .com. När man tittar på dessa tillsynes samma sidor märker man rätt snabbt att innehållet i dem är helt olika. Båda sidorna handlar om vår historia men de har definitivt olika vinklingar och där den senare är skriven ur en nazistisk synvinkel. När elever själva går in på den senare sidan är risken stor att de tar detta som en sanning. Och visst, för någon är detta kanske en sanning men för en stor del av oss visar den en förvrängd eller onyanserad bild av andra världskriget och dess händelser.

För att studerande och elever ska kunna göra en egen bedömning av innehållet måste de veta hur de ska göra. Och till detta kan en checklista för läraren vara ett stöd. Det finns olika men om ni vill ta del av min mall så kan ni höra av er.

Men vad är det jag vill säga egentligen? Jo gå in på levandehistoria.se och ta del av materialet där. Det finns bl.a. filmer för både högstadiet och gymnasiet och därtill finns en del lärarhandledningar.

Annonser