Ännu är det en del kvar av sommaren och tur är väl det eftersom värmen åtminstone tillfälligt är på besök här på Åland. Jag hoppas vädret håller i sig tills skolorna börjar i alla fall. Jag har i alla fall hittills lyckats hålla tankarna helt borta från jobbet men nu när semesterlunken är som lägst har ändå tankarna börjat återvända till höstens utmaningar.

Jag har tillbringat en stund i solen med att påbörja läsningen av min nya införskaffade bok Flip your Classroom av Jonathan Bergmann och Aaron Sams. Jag har tidigare gjort inlägg kring att flippa klassrummet här och här och inledningen av boken (har bara läst tre kapitel) får mig definitivt inte att ändra uppfattning om syftet med metoden.

Jonathan och Aaron, som arbetat fram tanken bakom Flipped classroom, är noga med att poängtera att det inte handlar om en metod utan mer ett syn på vad undervisning kan vara och att det finns många olika sätt att arbeta i klassen utifrån synsättet. I boken får man ta del av olika lärares aha-upplevelser och tankar kring flippade klassrum och speciellt i kapitel 3 tas ett 15-tal fördelar upp. Fördelar som visat sig under den tid som Jonathan och Aaron har jobbat på det här sättet. Härliga berättelsen finns kring styrkan av att ha videoklipp för underpresterande, för elever med problem med inlärningen och för elever som är aktiva med många intressen utanför skolan. Speciellt dessa (men också alla andra) har möjlighet att ta del av den inspelade föreläsningen när de vill, hur de vill, hur ofta de vill och i den takt de vill. Alternativet är att alla elever samtidigt lyssnar till läraren under lektionstid, till en föreläsning som går i samma takt för alla oberoende om du hänger med eller inte. Berättelserna stärks och av elevers åsikter. En elev säger plötsligt till sin lärare – ”I love these videos…… I can pause you”!

Det här får ju säkert varje lärare att tänka till över sin egen undervisning och verklighet. Hur ofta är man som lärare tvungen att forcera en genomgång av ett avsnitt bara av den enkla anledningen att lektionen snart är slut. Jag kan tänka mig att det finns en hel del andra anledningar också …..

Nu måste jag nog fortsätta med avsnitt 4. Början av boken har ju varit så lovande att jag rekommenderar den för alla som funderar över sina undervisningsmetoder.

//Carola

