Jag har haft förmånen att besöka SETT-mässan i år, vilket jag är riktigt glad för. Vi var ett trevligt gäng på ca 30 personer samåkte till mässan i Kista. De flesta representerade grundskolan men där fanns också några från Högskolan, Ålands gymnasium och  från förvaltningen.

På mässan fanns en massa parallell-seminarier med föreläsare både från forskar-, skol- och företagsvärlden. För min egen var jag inledningsvis inte så imponerad av vad jag lyssnade till eftersom jag gjorde några felval och hamnade in på föreläsningar som egentligen var lite förtäckt marknadsföring. Men efter den upptäckten hittade jag ett flertal riktigt givande föreläsningar, tex Daniel Barker (Flipped classroom), Patrick Hernwall och Örestads gymnasium. En närmare beskrivning dyker upp i vår seminariewiki småningom. Där hoppas jag också att alla andra som var med fyller i med sina erfarenheter.

På kvällen den första dagen åkte vi iväg på en gemensam middag. Totalt var vi 11 personer som åt en riktigt delikat middag på Taboulli på Söder. Oj vad vi åt…..

SETT-besökare på middag på Taboulli på Söder

Min känsla är att alla deltagarna nog fick ut en del av mässan, endel mer och andra mindre. Om inte annat så var det igen en bekräftelse på att projektet inte är så helt fel ute när det gäller IT-användning och att det finns många bra argument varför vi behöver ha en lärarekår med digital kompetens.

Jag tror att nästa års snackis kommer att vara diskussionen kring Flipped classroom, där fördelarna redan visat sig men där det blir tydligt att lärarens förberedelser tidvis kan bli dryga. Var hittas då balansen?

//Carola

